03 november 2006

Direktflyg som profilskapare

Nästan samtliga av våra gäster/turister/besökare kommer till Gotland med flyg. Varför är flyg och mer specifikt direktflyg intressant för en destination som Gotland? Få människor i en sillburk gör väl inget smörgåsbord?

Varumärken blir allt personligare. Vi väljer kläder för att det finns en dödskalle på byxfickan. Eller det står ett trikåtillverkande företags namn i rumpan när byxorna hänger på trekvart. Vi är varumärken själva också. Visst minns vi fortfarande Robinson-Robban? Jepp, det har gått inflation i Baren-Lindor och Komedi-Dante, jag vet.

Till och med Mats Jansson är ett varumärke. Den Mats Jansson som sitter bakom tangenterna har fått frågor både om jag blivit bibliotekschef och om koncernchefskapet i SAS.

Och raskt är vi tillbaka på flyget. En blänkande sill bidrar till Varumärket Gotland! Direktflygen knyter samman Europa med kortare avstånd. Fler direktflyg innebär att vi ÄR NÅGOT i ett kommunikativt sammanhang. Det går att flyga direktflyg från Oslo till Visby. Om kunderna flyger eller i slutänden väljer båten spelar ingen roll. Vi finns på kartan. Och varumärket lyfter.

Turistförenings-Mats Jansson

Inga kommentarer: